木枠に塩化ビニール, トナー, スライド映像, 1030mm × 1030mm(部分), 1997年
Wooden Flame, Vinyl Chloride Film, Toner, Images using a slide projector in the rear, 1030mm × 1030mm (part), 1997.

木枠に塩化ビニール, トナー, スライド映像, 1030mm × 1030mm(部分), 1997年
Wooden Flame, Vinyl Chloride Film, Toner, Images using a slide projector in the rear, 1030mm × 1030mm (part), 1997.

木枠に塩化ビニール, トナー, スライド映像, 1030mm × 1030mm(部分), 1997年
Wooden Flame, Vinyl Chloride Film, Toner, Images using a slide projector in the rear, 1030mm × 1030mm (part), 1997.

木枠に塩化ビニール, トナー, スライド映像, 1030mm × 1030mm(部分), 1997年
Wooden Flame, Vinyl Chloride Film, Toner, Images using a slide projector in the rear, 1030mm × 1030mm (part), 1997.

木枠に塩化ビニール, トナー, 背後にろうそく, 1030mm × 1030mm(部分), 1997年
Wooden Flame, Vinyl Chloride Film, Toner, Candle in the rear, 1030mm × 1030mm (part), 1997.

上から4枚は、名古屋のギャラリーで展示したときの見え方、一番下は、東京のギャラリーで展示したときの見え方です。いずれも、この作品の中央上部の写真で、いろんなヴァリエーションがあるように見えるのは、上4枚は、作品の背後からスライドプロジェクタで様々な映像を投影しているためです。また、一番下は背後にろうそくを置いています。このように、この作品は、背後の景色や映像、照明によってまったく見え方が異なってくるのが特徴で、背後にある光を「本当の作品」と考えれば、映像を運ぶ光そのものに意味を見いだす道をゆくことになります。作品そのものが作品なのか、作品の映像を運ぶ「光」が実は作品なのか……この問題は、古くからある「実体と認識」という哲学的なテーマにつながっていくものでもあるように感じます。なお、この5枚の写真に見られるイスと男の画像は、現代美術のパフォーマンスの写真を私がドローイングしたものです。

Among five pieces of photographs which I raise here, four pieces from the top are views displayed at an art gallery of Nagoya, the last piece is a view displayed at an art gallery of Tokyo. All photos are central upper part of this work, but each of them has different view, because a source of light is different. In other words, four pieces of the top put a slide projector behind the work and reflect various pictures to the work. But at the last piece, I put a candle behind the work. In this way, the feature of this work is that appearance totally varies according to sceneries behind, projected images, illuminations put in the rear. Therefore, you can think that "light to come from the rear" is a true work, but if you think so, necessarily you will choose the way of thinking that the light itself to carry images will have an important meaning. A work. Which is a real work? An object itself which I made? Or is "light to carry images" a true work?…… I think this problem is leading to a philosophical theme called "substance and recognition" from ancient time. By the way, the image of the chair and the man seen in these five pieces of photographs, was on a certain book of the contemporary art, I drew that image.