この作品は、『地軸は傾く』というアメリカの古いコンタクトストーリーに載っていた空飛ぶ円盤の説明をもとに描いたものです。その本によりますと、空飛ぶ円盤は、地球上の乗物のように部材を組み立てて作られるのではなく、結晶を成長させて作られるとありました。つまり、車や飛行機のような生命のない機械ではなく、一種の生命体なのだそうで、乗組員は、セカンド・ボディとして宇宙船を「着る」ことによって、宇宙空間で自在に行動できるのであると。また、宇宙船は、人体や惑星のような「フォース・フィールド」を持っていて、地球から目にする空飛ぶ円盤のふしぎな形や色は、この「フォース・フィールド」が刻々と変化していくさまを見ていることになるのだそうです。なるほど……と深く納得して、私はこの作品を描きました。
この絵の元になったコンタクトストーリーは、スタンフォード兄弟の著作で、1950年代に出版されたものです。後にジョージ・ルーカスの『スター・ウォーズ』で、この「フォース・フィールド」の概念がそのまま出てきたときには驚きました。他にも、この本には、1960年代から顕著になったヒッピー文化のはしりみたいなことがたくさん出てきます。彼らが宇宙人から学んだことが、後に地球の文化を大きく変えていく種となったのか……ふしぎなことが、まだまだこの世界にはたくさんありますね。
I pictured this work based on the explanation of the flying saucer which appeared in an old contact story of the United States, "Look up! Man of Earth". According to that book, the flying saucer was not assembled materials like a vehicle on the earth, but was made by the method of "crystal growth"(grown up from a crystal). So, the flying saucer is not a lifeless machine as automobile or airplane on Earth, but is a kind of living entity. And a stuff in a saucer does not get on board, but "wear" the saucer as his second body, and he can move as he likes in the space of this universe. In addition, the spaceship has "the force field" such as the human body and the planet, and the mysterious form and color of the flying saucer to see from the earth seem to watch the phenomenon that this "force field" changes into every moment. It's reasonable enough.……I deeply understood, and I pictured this work.
The contact story that caused this picture was authored by Stanford brothers in the 1950s. Because the concept of this "force field" just came out at "Star Wars" of George Lucas later, I was surprised. In addition, a lot of thing like the beginning of the hippie culture that became remarkable from the 1960s appears in this book. Many things that Stanford brothers and other people who contact aliens learn from people of another planet would became the seed that greatly changes culture of this earth later?…… There is a mysterious thing in this world a lot still more.