アラクネというのは、古代ギリシア神話に登場する機織りの乙女の名前です。彼女は機織りが抜群に上手でしたが、ある日、女神アテナと機織りの腕を競うはめに……そして、なんと女神に勝ってしまうのです。
怒ったアテナは、アラクネをクモにしてしまいました。だから、クモは、毎日毎日あんなにもみごとな巣をつくりつづけるのだとか。
この作品は一筆書きです。えんえんと書いていくようすがクモの巣づくりに似ているので、アラクネと名づけました。
一筆書きというルールさえ守れば、あとはなんでもいいので、いろいろな図形ができます。修正いっさいなしでできたとこ勝負なんですが、どの図形もそれなりにサマになっていくのが、作者としてもとてもおもしろくて、なかなかやめられません。
描きはじめにだいたいの予測はつけるものの、できあがっていく図形からは予想もつかないパターンが浮かびあがってきます。法則と自由意志のせめぎあいが、このアラクネのいちばんの醍醐味と申せましょう。
法則と自由意志ということにかんしてですが……絵は自由に描けるものだというのは、もしかしたらかなり幻想で、ほんとうは、相当狭い幅の中でみんな描いているのではないか……この作品をつくっていて、そう思いました。
アラクネは線の連続なのですが、一本の線を描いてつづけて次の線を描こうとするとき、その選択の幅が意外に狭いのに気がつきます。というか、実際は、「選択の余地」みたいなものはあんまりなくて、次に引かれる線は、それまでの線の履歴の積分となる……こういう結果があまりにも多いのに、描いていくうちに気づきました。
17世紀の哲学者のライプニッツは、彼の有名な『モナドロジー』の中で、この世界に展開する事象に働く重要な法則として「充足理由律」というものを挙げています。つまり、この世界にあるものは偶然にあるのではなくて、みな、なんらかの「そこにそうしてある理由」というものを持っている……すなわち、この世界の事象は、決定論的に構成されざるをえないというわけです。
このような考え方は、同時代のスピノザとも近いものと思いますが……アラクネをつくっていると、つくづくこの「充足理由律」というものを実感させられます。「次の線」は、それまでに引かれたすべての線が「充足理由」となって、必然的に構成されてしまう。もはやそれ以外はありえないといわんばかりに……
しかし、ときどき「反乱」が起こります。なぜかはわからないけれど、突然、充足理由律に則って線を引くのがいやになって、それまでの流れとはまったく関係のない線をびゅん!と描いてしまう……それまでの世界とはいっさいの関連を持たない線……それは、まさに「自由意志」の表われ……
哲学的に、自由意志をこんなふうに理解していいのかどうかはわかりませんが、たしかにそこには「自由」の感覚があります。これまで「因果律」によって縛られてきた「絵描きエンジン」が突然、反乱を起こして「自分のやりたいように」描いてしまう……それは、理由や因果といった「法則」とはまったく別のところから生じる「生命」みたいなものかもしれません。
しかし、この世界の「秩序」を大きく踏み外した「自由線」も、いったん「この世界」に引かれてしまいますと、たちまちこの世界を律する因果律に囚われ、巧みにこの世界の「充足理由」にとりこまれてしまいます。世界は、なにごともなかったかのように「自由」を受けいれ、それさえも「理由」に変成させて、淡々と「理由」を積みあげていく……結局、なにが起ころうとも「充足理由律」がゆらぐことはなく、「反乱」さえも「歴史」として、堅固な「世界」という建築の一部となっていくのです……
最後に、このシリーズを構成している「数」について。
アラクネシリーズは、「6」という数が基本になって全体が構成されています。
1セットの作品枚数は必ず6の倍数になります。01は36枚が、02〜06は24枚が一組です。また、昔、正方形のパネルに描いた例では、パネルサイズが900×900mm、450×450mm、300×300mmの3種類でした。
なぜ「6」なのか……これには明白な理由はないのですが、なぜか、6の倍数にはまると、とても気持ちがいいのです。
西洋のバロック時代、音楽家は、6の倍数をセットにして作品を構成していました。たとえば、バッハの無伴奏ヴァイオリンのためのソナタとパルティータは、ソナタ3曲とパルティータ3曲で計6曲。平均率クラヴィーア曲集は、第1巻、第2巻とも、それぞれが24曲のプレリュードと24曲のフーガからなっています。
こういう「6の偏重」がなにに由来するのか……音楽の場合はオクターブの12音があって、そこからきているのかもしれませんが、では、本来は区切りのないはずの音階をなぜ12に区分したのか……この問題は、純正律と平均律のわずかな音程の差などもからんできて、なかなか複雑なものを内包しているように感じます。
さらに、これ以外にも、たとえば角度や時間の数え方などで「6」はとても重要な役割を果たしています。「6」が律する力は、意外に広い領域に及んでいるように感じられます。
Arachne is the name of a fairy seen in a myth of the ancient Greece. She was an excellent weaver. One day, goddes Athena gave a challenge to her in weaving. The result of competition, unfortunetly for arachne, was her victory.
Goddes Athena was enraged with arachne, so Athena transformed pitiful arachne into the shape of the spider. For this reason, the spider continues forming such an excellent nest day by day.
My works "arachne" made through only single line at each work. Drawing continuously one line to next line without any space, is resembling a movement that activity of an arachne(spider) making her net assiduously. So I called this type of drawing "arachne" or "arachnensis".
The rule to make arachne is only one. The rule is simple. Draw it from beginning to end in one line. If you follow this rule, then, you can draw anything as you like. Therefore various figures are possible. I do not perform any correction at all, and a made thing just becomes the finished product. And all finished products become interesting as such. Such a production process is very interesting for me.
I make the approximate prediction of the finished figure, but while I draw it, an unexpected new pattern comes out in sequence, and the whole of the figure changes in succession. It is this point to be the most interesting in drawing Arachne. In other words, at a point that a law fights against free will, it may be said that this is the endless charm of arachne.
About a law and free will, I write a little. I made this work and felt it as follows. The person is apt to think that you can draw the picture freely, possibly do you not draw it in the state that actually was considerably limited ?
Arachne is a continuum of the lines, but I notice it when I draw one line and am going to draw the next line though width of the choice is unexpectedly small. There is little choice, and the next line integrates a line drawn so far. While I drew it, I noticed though there were too many such results.
Leibniz who is a philosopher of the 17th century raises a law called "the principle of sufficient reason" as an important law to work for a phenomenon to develop in this world in his famous "monadology". This law is the rule that all the things existing in this world have enough reasons to exist. In other words the world is to be constructed by determinism. Such a way of thinking is thought to be near to the way of thinking of Spinoza of the same period. And I remember this way of thinking often when I draw Arachne. In "the next line ," all drawn lines are constituted as "a sufficiency reason" necessarily by then. The state seems to totally say that the method except it is impossible.
However, "a revolt" sometimes happens. The reason is unclear, but I get tired of that I draw a line according to principle of sufficient reason suddenly and draw the line which is different from the tendency of the previous lines at all. It just seems to be like an expression of the free will.
I do not know the philosophical interpretation of the free will exactly, but here is surely a sense of "the freedom". The engine of the painter obeyed "the law of causation" quietly, but it causes "a revolt" suddenly and draws now as oneself wants to draw it. It may be a power such as "the vitality" to well up from the source totally different from "the law" such as "a reason" or "a causality".
However, soon it becomes a victim of "the principle of sufficient reason" skillfully when this "free line" which confused the world order is drawn into this world. The world accepts "freedom". At all as if nothing happened. And it prepares a seat for "freedom", and even "the freedom" lets "a reason" change in quality. As such, "a reason" is repeated plainly. So that, judging from such a result, anything happens after all; "principle of sufficient reason" does not become unstable. "Even the revolt" becomes a part of the history, and the repeated "reason" forms a building called the strong "world".
I want to describe it in the last of the description about a number of "6" constituting arachne.
In the work group called arachne, the whole is constructed on the basis of "6". The number of sheets of the work of the kit becomes the multiple of six by all means. The kit of Opus 01 is comprised of 36 pieces of seats, and, the works group from Opus 02 to 06 has 24 pieces of seats each. In addition, the work which I drew before was a square, and the size of the panel was 900*900mm or 450*450mm or 300*300mm.
The reason whether become why "6" is not clear. However, I am very comfortable when the number of sheets of the work becomes the multiple of 6.
In the field of the music, composers often assembled work group on the basis of a multiple of 6 in the European baroque. For example, J.S.Bach constituted his tunes for unaccompanied violin as a kit with three pieces of sonatas and three pieces of partitas . In addition, his "The Well-Tempered Clavier" has Vol.1 and Vol.2, and each volume is comprised of 24 pieces of preludes and 24 pieces of fugue.
It is unknown what such a "tendency to regard 6 as important" comes from. In the field of the music, this tendency may come from the fact that an octave has 12 tones toward. However, the next question is left even if this guess is right. Why do musicians divide a musical scale into twelve? The musical scales should originally continue without a break. This problem is felt to include a considerably complicated factor. The factor is a slight difference which occurs between pure temperament and mean rates, and problems of this type are very difficult to solve.
In addition, any place other than the field of the music, "6" plays an important role. For example, how do you count time and an angle? After all "6" seems to become basic there. The number "6" seems to have wide influence than we think.